woensdag 6 november 2013

Auckland City: First Impressions











Met de marathon net achter de rug, is de eerste week voorbij gevlogen. Ik heb nu dan ook alle tijd om de eerste indrukken van New Zeeland te beschrijven. Eigenlijk alleen van Auckland want verder dan deze stad ben ik nog niet gekomen. 

What I like about Auckland & New Zealand:
- Friendly people. Echt alle Nieuw Zeelanders zijn super vriendelijk en behulpzaam. Bijvoorbeeld, ik had een mountainbike gehuurd om de stad te verkennen. Fietsen is hier niet echt gebruikelijk vanwege alle heuvels en ik kwam welgeteld 5 fietsers in 8 uur tijd tegen! Gelukkig werd aan mij overal voorrang verleend, ook op de wegen waar het niet echt fietstoegankelijk leek. Als eenzame ziel was ik af en toe op de kaart aan het koekeloeren waar ik was, en meerdere keren kwam er iemand naar mij toe om te vragen of ze me konden helpen om de weg te vinden, very nice! Ook voor foto's maken is het geen probleem om iemand te vragen om een foto van je te maken (als het al niet zelf aanbieden), alhoewel selfies natuurlijk wel the best blijven. ;-)
- Green city, ondanks dat het een grote stad is (1,2 miljoen inwoners en 1/5 deel van alle Nieuw Zeelanders heb ik mij laten vertellen), is het geen megamega drukke stad en zijn er veel (grote) parken te bekennen. 
- Sporty spices. In elk park zijn wel een aantal mensen een vorm van sport aan het beoefenen. In het Auckland Domain zijn dagelijks (georganiseerde?) trainingen van rugby'ers, voetballers, frisbee'ers en honkballers onder andere en ook renclubjes kom ik tegen. Ziet er echt heel leuk uit en ik ik voelde me helemaal in mijn element toen ik zelf een paar rondjes rende daar. 
- Beaches, als je naar het strand wil hoef je niet ver weg te gaan. Zelfs midden in Auckland kan je lopend het strand bereiken. Nog fijner zijn de stranden op Waiheke Island die je met de ferry in drie kwartier bereikt. Ik was dan ook zo blij als een kind toen ik mijn eerste dag op het strand daar beleefde!
- Harbour Bridge, nadat ik er overheen ben gerend en vanuit verschillende hoogtes (Sky Tower, Mount Eden, Mount Victoria o.a.) deze brug heb aanschouwd ben ik fan! Ik denk dan ook dat in mijn herinnering aan Auckland de marathon met de Harbour Bridge mij het meeste gaan bijblijven.
- Springtime, ik kan het niet vaak genoeg zeggen denk ik, het weer is zo fijn hier. De meeste dagen heb ik tot nu toe korte broek en t-shirt weer gehad. Zon, twintig graden, af en toe een drup regen. Can't wait till summer! (Inmiddels heb ik ook de regenachtige kant van Nieuw Zeeland ondervonden helaas..)
- Nike, ik denk dat zeker 80% van alle Nieuw Zeelanders op Nike's rondloopt en daar ben ik groot fan van! Maakt meteen de beslissing voor mij om bij terugkomst in Nederland als beloning voor mijn marathon voor mezelf een paar fancy Nike's te kopen!

What I don't like about Auckland & New Zealand:
- No history, Nieuw Zeeland is slechts een paar honderd jaar oud en alles is nieuw. Geen Romeinse amfitheaters of Griekse agora's. De enige geschiedenis van de stad is te vinden in het Auckland museum maar die heb ik geskipt aangezien dit erg prijzig was en ik na lang zeuren geen student discount kreeg.
- Expensive, Nieuw Zeeland is duurduurduur, ik moet diep in de buidel tasten voor een kop 
koffie, de dagelijkse boodschappen en alle touristische uitjes. Dit zorgt er wel voor dat ik nu de hand zoveel mogelijk op de knip probeer te houden, en probeer slimme keuzes te maken in wat ik wel en niet wil doen. Helaas heb ik ook al een aantal financiele tegenvallers gehad (camera kapot, jas achtergelaten in Auckland) maar dat mag de pret niet drukken. En gelukkig kan ik in mijn achterhoofd houden bij thuiskomst een rijke dokter word dus niet te veel over de kosten hoef na te denken. ;-)
- Disconnected. De wifi verbinding is overal heel slecht en traag. Natuurlijk ben ik het grootste deel van de dag niet hiermee bezig, maar 's ochtends/'s avonds is het fijn je email te kunnen lezen en te bloggen en tegenwoordig is het zo normaal om overal in verbinding te kunnen staan met de buitenwereld dat dit super irritant is. Jaloersmakende foto's uploaden duurt mij dan ook veel te lang en dat is natuurlijk ook super jammer voor jullie!

Zolas jullie kunnen lezen heb ik het al goed naar mijn zin! Alhoewel een hele week Auckland wel echt te lang is (twee dagen was ook wel voldoende geweest) en als ik hier niet voor de marathon was geweest, dan was ik al lang eerder doorgereisd. Nu ben ik gisteren naar Paihia/Bay of Islands, ten noorden van Auckland afgereisd, Hier regent het nu de hele tijd, terwijl dit eigenlijk het "subtropische paradijs" van Nieuw Zeeland zou moeten zijn, voor mij nu dus rainy paradise.

Liefs Carlijn






1 opmerking:

  1. Hoi Carlijn,
    ik ga stoppen met lezen......... Verlang weer terug naar het mooie Nieuw-Zeeland. Heel herkenbaar trouwens van de helpende mensen bij zoeken van de weg. Kunt ook een rijke dokter aan de haak slaan........dubbele loonpret.
    Veel plezier.

    gr. de vader van je petekind.

    BeantwoordenVerwijderen