zaterdag 23 november 2013

Rotorua Running Festival


Met de marathon inmiddels al drie weken geleden achter de kiezen te hebben gehad, werd het tijd voor een volgend running event. Dit maal heb ik gekozen voor "slechts" de halve marathon tijdens het Rotorua Running Festival. De organisatie claimt dat dit de beste/mooiste halve marathon anywhere is en je kan zelfs je inschrijfgeld terugkrijgen als je het er niet mee eens bent achteraf, dus dit beloofde wat. Met slechts een enkele trailrun en een aantal dagen tramping in de afgelopen weken was ik minder goed voorbereid dan op de marathon maar misschien zou dit mij nu juist ten goede komen?

The day before
Ik ben niet echt met de race bezig, behalve dat ik mijn racebag ophaal en mijn hardloopkleren klaarleg. Aan iedereen die aan mij vraagt of ik er klaar voor ben, antwoord ik nonchalant dat ik drie weken geleden nog de full marathon heb gerend (beetje opscheppen af en toe mag) en dat dit dan wel goed zal komen en vooral niet zo snel hoef te zijn, 1 uur 50 is mijn streeftijd.

Race day
Om 6AM gaat de wekker. Nadat ik ongeveer de hele dorm heb wakker gemaakt omdat ik de uitknop niet kan vinden (oeps!), maak ik me, zonder verder overbodig geluid, gereed. Ik draag vandaag het t-shirt van de Auckland marathon, dit gaat me geluk brengen! Het is nog vroeg maar de zon schijnt al fel, zonnebrand en een pet zijn dus geen overbodige luxe. Vlak voor vertrek maak ik nog een pre race selfie en I'm ready to race!

De opkomst voor de race is niet erg groot, ik heb nr 450 en ik zie als hoogste nr 543 maar ik vermoed dat dit niet alleen 1/2 marathonlopers zijn maar ook 10 en 5km. Anyway, dit geeft mij de kans om helemaal vooraan te starten. Ik schat mezelf zeker niet als snelste in maat ik wil dit gewoon een keer meegemaakt hebben!

De race start precies om 8.20AM. Het valt waarschijnlijk voor jullie niet voor te stellen nu maar het is dan al snikheet (ik denk dat het gat in de ozonlaag in Rotorua groter is dan waar ook ter wereld) en ik wens dat de race net als de marathon om 6AM was begonnen. 

Vooraan starten bleek toch niet zo'n goed idee want de eerste 2 kilometer word ik aan alle kanten ingehaald en doe ik alleen maar desperate pogingen om alle snelle renners bij te blijven. Dit moet ik bekopen na zes kilometer wanneer we het bos in gaan (schaduw yes!) en het heuvel op en af is. Ik ben blij dat ik hier al eerder heb gerend maar mijn benen lijken sneller te verzuren als anders. Anyway, ik word niet meer ingehaald, behalve door een lady in red die ik vervolgens zelf weer inhaal, waarna zij mij inhaalt en ik haar weer etc. 

Na een lus on road zijn we weer in het bos. Inmiddels halverwege, ik kan me op dat moment niet voorstellen dat ik drie weken geleden de hele marathon liep! Het lijkt mij nu onmogelijk dat ik dat nog ooit een keer zal kunnen! Deze halve marathon is al zwaar genoeg, kan me al bijna niet voorstellen dat ik deze race ga uitrennen en dan heb ik ook nog mijn concurrente, zeker 20 jaar ouder en het laatste wat ik wil is verliezen van een 40+er, die ik in het vizier moet blijven houden.

Ik kom nu bij de laatste vijf km en die gaat dwars langs/door de zwavelbronnen en af en toe komt een mega walm rotte eierengeur mij tegemoet, niet echt bevorderlijk voor de ademhaling! Net als bij de marathon tel ik iedere halve kilometer af. De hitte maakt het zwaar maar ik heb inmiddels mijn concurrente achter me gelaten en probeer zelfs nog een aantal leuke poses uit voor de fotograaf op het 19km punt. En Na 1.47.21 bereik ik de finish. Nieuw PR? Volgens mij niet want behalve deze tijd geeft mijn sporthorloge ook aan dat ik 'slechts' 20.86 km heb gerend, 240m minder dan een echte halve marathon! Maar who cares? Ik ben allang blij dat het erop zit.

Dankbaar neem ik mijn super coole medaille en ca 1000 liter drinken aan. Even later word ik op mijn rug getikt door mijn concurrente die me van harte feliciteert met mijn overwinning op haar. Ik ben verrukt, wat lief! Na een aantal fotoshoots door verschillende willekeurige fotografen, ben ik eindelijk tevreden met de post race picture en hobbel ik terug naar mijn hostel. Inmiddels is iedereen wakker en opgetogen vertel ik over de race, achteraf lijkt het allemaal mee te vallen en kijk ik uit naar een volgende race!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten