donderdag 28 november 2013

Tongariro Alpine Crossing: My almost second Great Walk

Jep, soms gaat alles zoals gepland en gehoopt en soms helemaal niet! Klaagde ik in mijn vorige blog nog over de brandende en te hete zon, neem ik nu mijn woorden terug! Waar is de zon als je hem nodig hebt?!

Na Rotorua wilde ik verder naar het zuiden reizen om eerst de Tongariro Alpine Crossing te doen en daarna via Wellington de oversteek naar het zuidereiland te maken. Ik had de crossing iets voor me uitgeschoven omdat ik in Rotorua nog de halve marathon wilde rennen en daarvoor kwam de op voorhand niet geheel geplande Lake Waikaremouana Great Walk (waarvan ik wel ik blij ben dat ik die gedaan heb!) waardoor het allemaal wat later werd.

De crossing is een van de highlights van Nieuw Zeeland als ik iedereen die ik spreek mag geloven; geweldige uitzichten op de fabuleuze kraters/bergen/meren in de hoogte (Lord of the Rings) en ik keek er dan ook al heel erg naar uit. Omdat deze dagtrack over Alpine gebied gaat, is het weer van grote invloed of de track een beetje leuk is én of hij überhaupt wel door gaat. Door mijn te volle reisschema had ik drie dagen om op een van deze dagen de crossing te doen en guess what? Drie dagen te sterke wind en regen en te bewolkt waardoor de shuttles niet reden! Ik kon wel janken! (en nog steeds trouwens)! Wat een deceptie, en het ergste is nog als ik er een dag eerder was geweest (waarvan ik eerst dacht dat het bustijdtechnisch niet zou kunnen maar dat was helemaal niet waar!) dan had het wel gewoon gekund... Tsja, dat is altijd makkelijk om te praten achteraf!

Maar na een run in de regen (je moet wat) om mijn hoofd leeg te maken, leek het toch niet het einde van de wereld te zijn en heb ik besloten dat ik niet doodga voordat ik the crossing en/of the nortern circle heb gedaan! Of het deze reis gaat gebeuren weet ik niet, maar it is gonna happen! 

Laten we wel afspreken dat niemand die de crossing/circle heeft gedaan dit met mij mag bespreken, laat staan foto's mag laten zien!

Inmiddels ben ik mijn voorlopig laatste dagen op het Noordereiland aan het spenderen in Wellington, aka Windy Welly, waar het niet alleent waait maar ook regent nu. Ik heb hier mijn gruwelijkste hostel ervaring tot nu toe meegemaakt (ik heb het tegen jullie Rosemeres Backpackers!, ranzigste hostel ever!!!) en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik NIET van steden hou en ik de laatste maanden zo veel mogelijk de outback in ga! Dit gaat goedkomen hoop ik, met Miranda, Ad en de auto aan mijn zijde van 4 tot en met 20 december gaan we cruisen, hiken en kamperen YES!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten