maandag 13 januari 2014

Last Days Southisland: dolphinswimming it is!









De laatste dagen op het zuidereiland zijn geteld. Nadat de crossing op het noordereiland mislukt was, besloot ik een maand geleden om mijn reisschema om te gooien en niet vanaf Christchurch, maar vanaf Auckland naar Fiji te vliegen. Dit betekende een halve week korter op het zuidereiland, maar nog wel vier dagen extra de kans om de Tongariro Alpine Crossing te doen. 

Mede dankzij M&A heb ik op het zuidereiland veel in korte tijd kunnen zien en doen. Toch heb ik soms het gevoel in 'tijdnood' te zitten om alles te kunnen doen wat ik wil doen. Aan het einde van de tocht op het zuidereiland stond zwemmen met dolfijnen nog in de planning. Hier keek ik al vanaf het begin van mijn reis naar uit, maar na twee bijna pogingen was het er nog steeds niet van gekomen. Kaikoura en Akaroa zijn the places to be voor deze activiteit op dit eiland. Kaikoura: helemaal op mijn route, meest toeristisch, meeste kans op dolfijnen, duur en soms slechte recensies van toeristen (te massaal, te gehaast). Akaroa: niet helemaal op mijn route, iets minder toeristisch, iets minder kans op dolfijnen, iets goedkoper en goede recensies kreeg ik over het Onuku Farm Hostel waar het nog goedkoper, nog minder toeristisch én nog iets minder kans op het zwemmen met dolfijnen is. Ik besloot de gok te wagen om naar Akaroa naar het Onuku Farm Hostel te gaan.

Of het nu was dat mijn karma gewoon goed was, of dat ik gewoon geluk had: de trip ging door en het was boven verwachting gaaf! Ten eerste was de dag dat ik in Akaroa aankwam al perfect: stralend mooi weer, mooie hike, coole camping en genoeg aanmeldingen voor het dolfijnzwemmen. De ochtend van het dolfijnzwemmen durfde ik nog steeds niet te veel te hopen, er stond een stevige wind en je wordt niet in te wild water gedropt om te zwemmen plus de dag ervoor was het blijkbaar niet gelukt om de dolfijnen in de buurt van de boot te houden en werd er niet gezwommen...

Maar nog geen kwartier nadat we op het water waren, zagen we tientallen dolfijnen rondom onze boot zwemmen en springen bij ons! Erg gezellig, alleen de zee was daar te wild om te zwemmen. Even later zagen we een zeehond stil in het water liggen, zou hij dood zijn? Nee hoor, toen we dichterbij kwamen bleek hij gewoon te chillen en koprolde hij vrolijk rond en zwom weer verder; geniaal! Daarna in rustiger water kregen we (eindelijk) de kans om in het water te duiken en te zwemmen met de dolfijntjes. Wel een uur lang waren er bijna continue dolfijnen om ons heen, echt heel dicht bij en het was echt zooo leuk! Deze beestjes zijn echt te schattig! En op de terugweg zagen we van een afstand een dolfijn voor een anderen boot uit zwemmen en springen, echt wel tien jumps achter elkaar: superb! 

Kortom, het lijkt erop dat ik de goede keuze heb gemaakt voor Akaroa en daarmee een perfecte afsluiting van mijn route op het zuidereiland. Morgen neem ik de ferry naar het noordereiland: op naar de Crossing! (fingers crossed!)

1 opmerking:

  1. Wauw, gaaf Carlijn! Veel plezier op Tongariro Alpine Crossing en daarna op Fiji! Xx Jet.

    BeantwoordenVerwijderen