dinsdag 24 december 2013

Marathon 2.0

Besties of the running selfies in New Zealand:







In 2013 rende ik mijn eerste marathon, in Nieuw Zeeland. Een bijzondere ervaring die ik, ondanks de pijn en moeite die het me het kostte om te finishen, nooit had willen missen! Na het behalen van de eindstreep (wat een opluchting was dat!), wist ik één ding zeker: dit smaakt naar meer! Of ja, volgens mij kan ik me nog herinneren dat ik tijdens het rennen dacht, misschien moet ik hier toch maar een once in a lifetime experience van maken. Maar het is apart hoe snel je een paar uur afzien vergeet en dit plaats maakt voor nieuwe ambities: verder, sneller, sterker! Ik wist dus meteen dat ik het hierbij niet zou laten, en dat een volgende marathon mijn nieuwe doel zou worden (voorlopig nog geen ultramarathon dus).

Dus in 2014 ga ik dus sowieso mijn tweede marathon rennen! Dit keer op vlak terrein, dichter bij huis: Rotterdam, 13 april 2014 it will be! Ik ben namelijk al ingeschreven! En voor iedereen die het (zogenaamd of oprecht) jammer vond dat hij/zij mij niet kon aanmoedigen of bij de finish binnen halen vorige keer om Auckland te ver weg was, geen excuses dit keer! Ik verwacht jullie allemaal!! :-)

Tijdens mijn eerste marathon kwam ik een aantal valkuilen tegen: de heuvels (check vlak parkoers), niet gewend zijn aan goed drinken tijdens de race (kan ik beter voorbereiden tijdens het trainen) en geen rust genomen voordien (kan ik proberen deze keer wel te doen). Dus lessons learned, deze valkuilen ga ik niet nog een keer tegen tegenkomen! 

Het spannendste dit keer is de voorbereidingstijd, als ik terug kom van mij reis heb ik nog maar 10 weken om te trainen!! Heel kort dus! Vorige keer begon ik 18 weken van te voren! Ik heb gepoogd mijn hardloopconditie in NZ op peil te houden, maar afgezien van een enkele run her en der, heb ik het enigszins af laten weten. Ik bedoel, hardlopen kan ik thuis ook, trampen daar en tegen niet! Maar vanaf kerst ben ik weer begonnen met rennen en naast het gebruikelijke trampen, reizen, genieten en chillen ga ik zo veel mogelijk hardlopen de komende maand!

Nu de motivatie om consequent te rennen wat minder is dan de vorige keer thuis (toen leefde ik heel erg naar de marathon toe, nu sta ik meer in de chillmodus), moet ik een stok achter de deur hebben: dus bij dezen beloof ik jullie dat ik vanaf kerst minimaal drie keer per week ren (in Fijji moet ik nog een oplossing bedenken), en minimaal één keer een halve marathon ter voorbereiding en jullie hiervan op de hoogte houd.

So far so good:
Week 1, Christmas Week: 1 run in Invercargill Domain (8km door de stromende regen), twee runs over de heuvels van Queenstown tijdens kerst (16 en 6km) en 1 run langs lake Te Anau (12km)
Week 2, Happy New Years Week 2014: 2 runs over de pittige heuvels van Dunedin (11 en 10km), met één poging de Baldwin Street op te rennen (de steilste straat ter wereld!), en nog 1 run te gaan in Timaru

Keep you posted!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten