vrijdag 20 december 2013

Fiordland: Doubtful Sound and The Wonderful Kepler Track









Het wordt steeds moeilijker om alle mooie plekken waar ik ben geweest te overtreffen, het zuidereiland is zo prachtig met de fjorden, besneeuwde bergtoppen, spiegelmeren en al het groen. Daarmee gepaard gaat de vele regen waar we regelmatig over klagen, maar ons karma was gunstig gesteld want in fiordland (waar normaal de meeste regen valt, gemiddeld 6 meter per jaar) hebben we geen drupje regen gevoeld, hoera!

Het begon met één dag een trip in de auto naar Milford Sound, het meest bekende en meest toeristische fjord. Hier hebben we een aantal korte side tracks gedaan waarvan Lake Marian het mooiste uitzicht gaf over een helderblauw meer in de hoogte. De dag erna hoogtepunt nummer 1 van Fiordland, de bootcruise over Doubtful Sound, minder toegankelijk en daarmee ook duurder en duidelijk minder toeristisch. De enige manier om er te komen is met een ferry over Lake Manapouri en daarna met de bus naar de fjorden. Hier hadden we adembenemd uitzicht over de fjorden, het heldere water, de besneeuwde toppen en we werden niet alleen getrakteerd op een zeehonden kolonie (inclusief tig babyzeehondjes) maar ook op springende dolfijnen! De vier uur op het water vlogen dan ook voorbij en aan het einde van de dag waren we het beslist eens dat deze trip meer dan het geld waard was en dit (voor mij) nummer één mooie plaatjes is (of was moet ik inmiddels zeggen).

Want de dag erna zijn we gestart met de Kepler Track, startend vanaf het plaatsje Te Anau. De eerste dag hadden we al de helft van het parcours (31km) over vlak terrein door beech forrest afgelegd, om de tweede dag door te stomen naar de top. Bijna 1000 meter klimmen en daarna was het vier uur lang genieten van dé mooiste uitzichten in Alpine gebied. Al het moois wat Fiordland te bieden heeft, hebben we kunnen zien en vastleggen. En we hadden hier de prachtigste dag die je maar kan voorstellen: zon, geen wind of regen en stralend blauwe lucht! Dit spectaculaire uitzicht was echt boven alle verwachtingen! Hierna is voor mij Doubtful Sound van de nummer één plaats verstoten door de Kepler Track. 

Helaas heb ik de foto's van de Kepler Track nog niet kunnen uploaden dus de foto's die je ziet zijn alleen van Lake Marian, Milford en Doubtful Sound. En nog meer helaas heb ik inmiddels afscheid genomen van Ad en Miranda. Twee en halve week zijn voorbij gevlogen door de vele plekken die we in korte tijd hebben kunnen zien én door alle potjes toepen/121'en. Thanks voor alle goede zorgen, ik ga jullie missen! Gelukkig niet voor al te lange tijd want ik ga Ad en Miranda opzoeken in Timaru voordat ik mijn weg terug naar het Noordereiland voorzet. Yes, voor de oplettende lezer: ik ga terug voor een tweede poging om The Crossing / The Northern Circuit af te leggen!

Morgen vlieg ik naar Stewart Island waar ik drie dagen ga trampen en hopelijk ook kiwi's kan spotten!

1 opmerking: